« Nouveaux écrans, nouvelles régulations”, une conférence des chercheurs en résidence du CSA, le 21 mai 2012

« En prélude au colloque « Nouveaux écrans, nouvelles régulations” qu’ils organisent les 5 et 6 juillet 2012, le Conseil Supérieur de l’Audiovisuel et le projet MEDIADEM (Centre Perelman de philosophie du droit et Institut d’Etudes Européennes de l’ULB) vous invitent à une conférence donnée par les chercheurs en résidence du CSA.

Comme le colloque de juillet, cette conférence combine le décryptage des nouveaux usages et des pratiques émergentes en matière de distribution, de production et de consommation des médias audiovisuels, avec l’analyse scientifique des évolutions du droit et de la régulation qu’appellent ou provoquent ces nouvelles pratiques. (…) »

Source : http://www.csa.be [en ligne] – Consulté le 02/05/2012

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Self-Regulation Done Right : How Scandinavia’s press councils keep the media accountable

« When right-wing militant Anders Behring Breivik killed 77 people in and around bucolic Oslo last July, the story dominated the press in Norway for months. For many of the survivors, and for loved ones of those who did not survive, this news coverage was understandably hard to bear.

Some Norwegians thought a few papers went too far—that newsrooms disregarded the feelings of those affected by the tragedy in favor of sensational headlines and cover pages that would be sure to succeed on the newsstand. One survivor of the attacks objected to the frequency with which a daily tabloid, Dagbladet, featured Breivik’s photograph on its front page in the following weeks. Three other survivors, who escaped from Utøya by swimming away as Breivik shot at them, said they were re-traumatized by a series ofVerdens Gang photographs of Breivik’s reconstruction of his crimes for the Oslo police. The husband of a woman who was killed when Breivik’s bomb hit a government building in the city center condemned the newspapers Dagsavisen and Stavanger Aftenblads for printing a photograph of the scene the day after the attack in which his wife could be seen among the rubble…. »

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Source : www.cjr.org/ [En ligne] Consulté le 25/04/2012

► Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose notamment :

Karin Wahl-Jorgensen :  Journalists and the public – Newsroom culture, letters to the editor, and democracy (Cresskill, Hampton Press, 2007)

Comment mesurer la qualité des programmes ?

En France, le CSA a pour mission de veiller à la qualité des programmes, une notion qui peut être délicate à définir. Le Conseil a donc sollicité ses homologues européens pour confronter leurs méthodes de mesure.

Créée le 25 janvier 2011 par le Conseil supérieur de l’audiovisuel, la commission de réflexion sur l’évolution des programmes, présidée par Mmes Françoise Laborde et Francine Mariani-Ducray, a mené un grand nombre de travaux. Ils concernaient tout à la fois la question des genres de programmes proposés et celle de la qualité de l’offre appréciée pour des questions telles que les programmes dits de téléréalité, les succès d’audience en Europe et aux États-Unis, la place de la fiction nationale dans la consommation télévisuelle des publics européens ou l’évolution des émissions de libre antenne sur les radios musicales destinées aux jeunes….

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Source : www.csa.fr/ [En ligne] Consulté le 17/04/2012

Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose notamment :

Benoît Danard, Rémy Le Champion : Les programmes audiovisuels (Paris,  La Découverte, 2005)

François Jost : Comprendre la télévision et ses programmes (Paris, Armand Colin, 2009 – 2ème édition)

2012 Sir Peter Ustinov Television Scriptwriting Award

« Each year, the Foundation of The International Academy of Television Arts & Sciences administers the Sir Peter Ustinov Television Scriptwriting Award. The competition is designed to motivate non-American novice writers under the age of 30, and to offer them the recognition and encouragement that might lead to a successful career in television scriptwriting. Entrants are asked to create a completed half-hour to one-hour (commercial length) English-language television drama script. The deadline for submissions is July 1, 2012.
The winner will be flown to New York City to be presented with an award and a US$2,500 prize at the International Emmy® World Television Festival on November 17, 2012. The winning script will be read by actors in front of an audience at the Festival, and the winner will be invited to take part in the red carpet festivities at the 40th International Emmy® Awards on November 19, 2012…. »

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Source : www.iemmys.tv/ [En ligne] Consulté le 13/04/2012

Comments on the draft law on transparency, access to information and good gouvernance of Spain

« OSCE Representative on Freedom of the Media Dunja Mijatović today welcomed Spain’s draft access to information law, and urged the authorities to consider her Office’s recommendations to ensure that the law is in line with OSCE commitments.

The draft Law on Transparency, Access to Information and Good Governance was presented by the authorities on 26 March, initiating a public consultation that ended yesterday. Mijatović received the draft from the Government and commissioned its review, which has been made available to the authorities in Madrid…. »

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Lire l’analyse complète de l’OSCE

Source : www.osce.org / [En ligne] Consulté le 10/04/2012

Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose notamment :

Emmanuel Derieux : Droit des médias – Droit français, européen et international (Paris, Librairie Générale de Droit et de Jurisprudence, 2010 – Coll. Manuel)

38% of U.S. households now have a tv connected to the internet

« New consumer research from Leichtman Research Group, Inc. (LRG) finds that 38% of all households have at least one television set connected to the Internet via a video game system, a Blu-ray player, an Apple TV or Roku set-top box, and/or the TV set itself — up from 30% last year, and 24% two years ago. Video game systems are the key connected devices, as 28% of all households have a video game system connected to the Internet. Just 4% of all households are connected solely via an Internet-enabled TV set, and Apple TV or Roku set-tops are the only connected devices in 1% of all households.

Overall, 13% of all adults watch video from the Internet via a connected device at least weekly, compared to 10% last year, and 5% two years ago. Use of connected devices remains skewed towards Netflix subscribers, with 35% of Netflix subscribers watching video from the Internet via a connected device weekly, compared to 5% weekly use among all non-Netflix subscribers…. »

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Source : www.leichtmanresearch.com/ [En ligne] Consulté le 10/04/2012

► Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose notamment :

Gilles Delavaud (Ed.) : La télé connectée-  In : Gilles Delavaud (Ed.) :  Permanence de la télévision  (Rennes, Apogée, 2011) p.39-41

Et :

Bernard Celli : La télévision connectée à Internet : des changements structurants pour l’audiovisuel In : Régulation n°46 (octobre-novembre-décembre 2010) p. 24-25