fév 10
Le journal Le Soir vient de lancer une enquête participative sur l’indépendance des médias. Objectif affiché « aller voir derrière les caricatures habituelles avec des chiffres, des entretiens, des analyses, des débats et des idées ».
Vous souhaitez participer au débat et vous cherchez des infos utiles sur l’actionnariat des médias, sur les audiences et les parts de marchés, sur les revenus publicitaires… ? Le CSA met à votre disposition un site d’information sur l’offre et le pluralisme médiatiques.
Cette enquête du Soir sur les médias s’inscrit dans une démarche plus large de lever les tabous de la société belge. Les internautes avaient plébiscité le thème de l’indépendance des médias comme le 13e tabou à lever.
Participer à l’enquête du Soir
Consulter le site du CSA sur l’offre et le pluralisme médiatique
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Tags: indépendance · liberté de la presse · Médias
fév 09
« Les contenus télé en ligne sont de plus en plus consommés. Le cabinet NPA prévoit 5 milliards de programmes vus via la télévision de rattrapage en 2015.
Les Français sont de plus en plus friands de programmes télé en ligne. En 2011, ils en ont consommé plus de 2 milliards (2,1 milliards très exactement), révèle une étude du cabinet de conseils NPA qui souligne la progression continue des programmes « tout au long de l’année ». De 130 millions de programmes vus en janvier, on est ainsi arrivé à 184 millions en décembre. Un pic a été atteint en septembre et octobre avec « plus de 243 millions de programmes consommés », relève l’étude…. »
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Source : blogs.lesechos.fr/ [En ligne] Consulté le 09/02/2012
► Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose notamment :
Dominique Richard : Les perspectives du secteur audiovisuel à l’horizon 2015 – Rapport public (Paris, La Documentation française, 2011 ) [en ligne] – Consulté le 10/02/2012 - Lire la suite
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Tags: télévision · télévision connectée
fév 07
« [...] This year, we will be coming forward with a paper on Connected TV. It will consider how Europe can realise the opportunities – and of course, how it can meet challenges too. For example: can we preserve the integrity of broadcasting signals? How would competing but incompatible technical standards affect the viewer experience? How will our traditional rules on advertising, protection of minors and promotion of European works apply? We want to ask these questions, and make sure we are ready to let this market flourish.
We don’t have all the answers yet. But I want to find them out: and so we will be talking to stakeholders — users, producers and regulators — so that Europe can truly hook up to the Connected TV ecosystem [...]… »
Lire le discours en entier
Source : europa.eu/rapid/ [En ligne] Consulté le 07/02/2012
► Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose notamment :
Jean-Charles Paracuellos, Pierre-Jean Benghozi et Pierre Gouyou Beauchamps : Télévision – L’ère du numérique (Paris, La Documentation française, 2011) – Etudes
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Tags: agenda numérique · télévision connectée
fév 07
« The 2010 overhaul of Hungary’s media laws set a dangerous precedent in Europe. Instead of guaranteeing press freedom in a European Union member country, they seem to guarantee press freedom for the governing party at the expense of the right of the public to free information.
The Vienna-based South East Europe Media Organisation (SEEMO), an affiliate of the International Press Institute (IPI), expresses concern at the State appropriation of the Hungarian media landscape.
The Hungarian Media and Telecommunication Authority and its Media Council are controlled by the parliament in which the governing party, Fidesz, has a majority. Although the law prescribes a two-thirds majority of votes in parliament for the council members to be elected, all four members were nominated by Fidesz. The legal procedure was respected but Fidesz controls two thirds of parliament seats in the parliament and can easily choose its candidates. The political independence of the Chairperson of the Media Council is not guaranteed…. »
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Source ; www.seemo.org/ [En ligne] Consulté le 07/02/2012
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Tags: liberté de l'information · liberté de la presse · liberté des médias
fév 06
« The way we consume audio-visual content is changing, and changing in many different ways simultaneously. In the future increasing numbers of viewers will be entering a ‘converged world’ in which traditional broadcast television programming will be available alongside content delivered through the internet on the same screen. Smartphones and other web-connected portable devices have already reached a critical mass in the UK and are becoming mainstream. Internet-connected or ‘smart’ televisions are already available but have yet to reach critical mass. New converged services such as Virgin’s TiVo give access to broadcast content, catch-up services, video on demand and open internet content on our televisions. New brands and providers will continue to enter the marketplace, multiplying the range and type of content services available to UK audiences.
At the moment, different types of audio-visual services are regulated differently. The strictest regulations apply to licensed TV broadcasters and their channels available on terrestrial, satellite and cable television. A more limited set of rules apply to video on demand (VoD) services. In recent years whether, and how, to regulate audio-visual content delivered via other means has become an increasing challenge and source of debate. Government, regulators, industry and other stakeholders must now consider an increasing range of content providers, service types and distribution platforms when considering regulation for protection going forward. Ofcom has a duty to advise government on the need for protection of consumers and citizens in their consumption of audio-visual services…. »
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Source : http://stakeholders.ofcom.org.uk/ [En ligne] Consulté le 06/02/2012
► Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose notamment :
Graham Meikle and Sherman Young : Media convergence – Networked Digital Media in Everyday Life (Basingstoke, Palgrave MacMillan, 2012)
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Tags: OFCOM · régulation · télévision connectée
jan 26
« Depuis quelques années, Netflix règne en maître sur le streaming illimité aux Etats-Unis. La société assiste également à la mort lente et douloureuse du DVD, qui est petit à petit remplacé par le streaming. Différents services ont été mis en place, et tous semblent s’accorder à dire que le streaming est le seul secteur en augmentation. Dans le dernier trimestre de 2011, l’entreprise a enregistré une baisse de 2,76 millions d’abonnés à son service de location de DVD, et une augmentation de 220 000 nouveaux inscrits au streaming illimité.
On nous le dit et on nous le répète depuis des années : le DVD finira par être remplacé. Au début, tout le monde pensait que ce serait par le HD DVD, fini mort-né. Puis, les espoirs se sont tournés vers le Blu-Ray, qui coexiste avec le DVD tout en n’ayant que la petite part du butin. Aujourd’hui, tout semble indiquer que le Streaming est vraiment “the next big thing” (la prochaine grosse chose, littéralement), comme aiment tellement le dire nos amis d’outre-Atlantique…. »
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Source : geeko.lesoir.be/ [En ligne] Consulté le 26/01/2012
► Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose notamment :
Olga Guedes Bailey : Understanding alternative media (Maidenhead, Open University Press, 2008) – Issues in cultural and media studies
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Tags: streaming · usages