Digital Single Market closer to completion with new Radio Spectrum Policy

Member States’ representatives in the Council have endorsed a text drawn up with the European Parliament and the Commission that paves the way for setting a comprehensive European radio policy, providing the platform for further improvements to wireless services. The new agreement will foster the roll-out of high speed wireless broadband systems, in particular by requiring Member States to authorise the use of the « digital dividend » 800 MHz band for wireless broadband by January 2013 in all but exceptional circumstances. Moreover, the agreed text will create a wide-ranging and thorough European inventory of spectrum use in the Member States, which will be essential to ensure the most efficient allocation of scarce spectrum resources for wireless services in Europe….

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Source : ec.europa.eu/information_society/

► Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose de consulter ce document  de l’Union Européenne de Radio-Television (UER/EBU) :

http://www.ebu.ch/CMSimages/fr/Spectrum_Q&A_FR_FINAL_tcm7-54544.pdf

Market intelligence: EBU to publish study of TV news output and consumption

Leaders of international news broadcasters meeting at the EBU’s sixth News Assembly, in Portugal, today (November 2) got a foretaste of an impending EBU study into the way TV news is gathered, delivered and consumed in Europe today.

The 12-page executive summary of the report, titled PSB TV News: Trends & Developments, was launched at the Assembly, which gathers leading figures from the news arms of the public service broadcasters that comprise the EBU Membership.

This study found that audiences everywhere are hungrier than ever for up-to-date information, with « factual formats and documentaries becoming more and more present »….

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Source : www.ebu.ch/ [En ligne] Consulté le 02/11/2011

Encourager la numérisation des œuvres culturelles de l’UE pour favoriser la croissance

« La Commission européenne a adopté une recommandation invitant les États membres à intensifier leurs efforts, à mettre en commun leurs ressources et à faire appel au secteur privé pour mener à bien la numérisation du matériel culturel. Ceci est indispensable pour rendre le patrimoine culturel européen accessible à un plus grand nombre et stimuler la croissance des industries de la création en Europe. Le matériel numérisé devrait être accessible via Europeana, à la fois bibliothèque, archives et musée numériques de l’Europe (http://www.europeana.eu/portal/).

Dans sa recommandation, la Commission engage les États membres à élaborer des programmes fiables et à nouer des partenariats en vue de rassembler sur Europeana 30 millions d’objets d’ici 2015 (contre19 millions à l’heure actuelle), à mettre en ligne davantage d’œuvres protégées par des droits d’auteur mais qui ne sont plus disponibles dans le commerce, et à adapter les législations et stratégies nationales afin de garantir la conservation à long terme du matériel numérique…. »

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Source : europa.eu/rapid/ [En ligne] Consulté le 29/10/2011

► Sur ce sujet, et en ce qui concerne plus particulièrement l’audiovisuel, le centre de documentation vous renvoie notamment à ces documents :

Guillaume Fraissard (ed) : Archives : les enjeux de la mémoire audiovisuelle (Dossier) In : Les Nouveaux Dossiers de l’Audiovisuel n°6 (sept.-oct. 2005) p. 4-68

Françoise Hiraux (ed) : Les archives audiovisuelles – Politiques et pratiques dans la société de l’information  ( Louvain-la-Neuve, Academia Bruylant, 2009 ) – Colloque UCL-Louvain-la-Neuve / 13 + 14 mars 2008)

Télévision et Internet : un duo gagnant

« Une étude de la RMB révèle que le grand public ne voit plus le Net et la télé en termes compétitifs mais bien comme un duo gagnant prolongateur d’audience. La question revient fréquemment à l’avant-plan du petit monde des médias : Internet va-t-il un jour ou l’autre cannibaliser définitivement la télévision ? C’est précisément pour répondre à cette question «angoissante» et désamorcer en quelque sorte une «bombinette» dans la guerre des
supports que la régie publicitaire RMB a mené une étude à l’attention des agences de pub et autres agences média. Baptisée Watch’n'Surf («Regardez et surfez»), cette enquête – dont nous dévoilons ici les résultats en primeur – a été réalisée en juin dernier, en Belgique francophone, via l’institut de sondage Ant Research auprès d’un échantillon de 1.115 personnes âgées de 12 à 64 ans… »

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Source : trends.levif.be/ [En ligne] Consulté le 29/10/2011

Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose de consulter :

Gilles Delavaud : Permanences de la télévision (Rennes, Apogée, 2011) – Coll. Médias et nouvelles technologies

Imported drama series worth $6 billion to European broadcasters

 »The value of imported drama series for 120 European broadcasters across 21 territories was $6,012 million in 2010, according to a new report. The Imported Drama Series in Europe report states that this figure was similar to 2009, but was well down on the $6,743 million recorded in 2008.

Michael Cluff, co-report author and director at Madigan Cluff, said: “The advertising recession has had a downward knock-on effect on the value of imported drama series for broadcasters since 2009. Furthermore, governments are scrutinizing public broadcasters more closely than ever, which has put pressure on household license fee income and expenditure.”…

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Source : www.digitaltvresearch.com/ [En ligne] Consulté le 26/10/2011

Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose de consulter :

Jean-Pierre Esquenazi : Les séries télévisées – L’avenir du cinéma ? (Paris, Armand Colin, 2010) – Coll. Cinéma / Arts visuels

et

Benoît Danard et Rémy Le Champion : Les programmes audiovisuels (Paris, La Découverte, 2005) – Coll. Repères, 420


Report finds governments restricting media freedom through regulation

« A range of governments are increasingly restricting media freedom using licensing and regulatory frameworks and receive little criticism or attention for doing so, according to Freedom House’s newest report, License to Censor: The Use of Media Regulation to Restrict Press Freedom.
The report provides an overview analyzing this trend at a global level and in-depth analyses of the regulatory environments in eight countries:  Ecuador, Georgia, Indonesia, Lebanon, Pakistan, South Africa, Uganda and Zimbabwe. It describes some of the most commonly used methods to regulate the media—legal controls on licensing and registration, regulatory bodies that are not independent or operate in an nontransparent or politicized manner, and the imposition of vague content requirements on media outlets—as well as detailing the use of arbitrary or extralegal actions, including license denials and the suspension or closure of media outlets to restrict media freedom… »
Source : freedomhouse.org/ [En ligne] Consulté le 21/10/2011

Sur ce sujet, le centre de documentation vous propose de consulter :

Frédéric Rognon (ed) : Médias et démocratie – Entre affinités électives et mutuelles suspicions (Presses universitaires de Strasbourg, 2010- – Coll. Chemins d’éthique